The Impact of Covid-19 on the Art Worlds

  • Patrick Naef University of Geneva
  • Bastien Birchler
Keywords: Covid-19, art, culture, transformation, crisis, Geneva

Abstract

This article looks at the impact of the Covid-19 pandemic on the “art worlds” (Becker 1988) in Geneva, Switzerland’s second largest city. The main objective is to determine whether the pandemic has radically reconfigured the art worlds, or if this health crisis has merely reinforced existing trends, namely the market logic that underlies the art sector and the ever-increasing need for artists to develop entrepreneurial capacities. By examining the discourses of artists and cultural institution managers, this study focuses on two periods: the first one following the first wave of Covid-19 in the summer of 2020, and a second one taking place after the second wave in the spring of 2021.

Author Biographies

Patrick Naef, University of Geneva

Patrick Naef is an anthropologist and a geographer at the University of Geneva. He works on violence and urban resilience; illegal governance; tourism and crime; collective memory and trauma. He is also collaborating with several community organizations active in cultural and urban development in Geneva and Medellin (Colombia).

 

Bastien Birchler

Bastien Birchler holds an MA in Anthropology form the University of Neuchâtel. He has been repeatedly to Cuba and conducted eight months of fieldwork in Havana in 2005 for his dissertation on underground rap and collective identity constructions. He worked for many years as independent filmmaker in Geneva and is now co-coordinator of the EnQuêtes_plateforme d’anthropologie network.

References

AROPA (Association Romande pour la Production Audio-visuelle). 2021. Sondage : « Un quart de la culture est dans une situation financière grave ». https://aropa.ch/sondage-un-quart-de-la-culture-est-dans-une-situation-financiere-grave/
Becker, Howard. 1988 [1982]. Les mondes de l’art. Traduit de l’anglais par Jeanne Bouniort. Paris : Flammarion.
Birchler, Bastien. 2020. « Consultation des acteurs·trices culturel·les ayant été subventionné·e·s en 2020 dans le secteur culturel des arts vivants autour de l’impact et des perspectives liés à la crise du COVID 19 ». EnQuêtes_Plateforme d’anthropologie. [https://static1.squarespace.com/static/59746f80cd0f689adb9acc3d/t/5fe7166288c3a261bd07b6d8/1608980071031/Rapport+Culture+et+ Covid_11.2020.pdf].
Bourdieu, Pierre. 1979. « Les trois états du capital culturel. » Actes de la recherche en sciences sociales 30 : 3–6.
Bureau, Marie-Christine, et Roberta Shapiro. 2009. « Introduction ‹Et à part ça, vous faites quoi ?› » Dans L’artiste pluriel, démultiplier l’activité pour vivre de son art, édité par Marie-Christine Bureau, Marc Perrenoud et Roberta Shapiro, 17–31. Villeneuve-d’Ascq : Presses universitaires du Septentrion.
Cattacin, Sandro, Toni Ricciardi, Fiorenza Gamba, et Marco Nardone. 2020. « En guise d’introduction : Qu’arrive-t-il à nos sociétés ? » Dans Covid-19 : Le regard des sciences sociales, édité par Fiorenza Gamba, Marco Nardone, Toni Ricciardi, et Sandro Cattacin, 15–28. Genève : Seismo.
Citton, Yves. 2018, « Post-scriptum sur les sociétés de recherche-création », revue en ligne A. O. C. https://aoc.media/analyse/2018/09/14/post-scriptum-societes-de-recherche-creation/
Cordier, Marine. 2007. « Le cirque contemporain entre rationalisation et quête d’autonomie. » Sociétés contemporaines 2, no. 66 : 37–59.
Corsani, Antonella, et Maurizio Lazzarato. 2009. « Travailler dans le secteur du spectacle : les intermittents. » Dans L’artiste pluriel, démultiplier l’activité pour vivre de son art, édité par Marie-Christine Bureau, Marc Perrenoud, et Roberta Shapiro, 35–49. Villeneuve-d’Ascq : Presses universitaires du Septentrion.
Fuentes, Agustín. 2020. “A (Bio)anthropological View of the COVID-19 Era Midstream : Beyond the Infectio”. Anthropology Now 12, no. 1 : 2432. DOI: 10.1080/19428200.2020.1760635.
Grand Simon, Frédéric Martel, Romain Page, et Christophe Weckerle, dir. 2020a. « ‹La Belle au bois dormant› I. Une politique d’aide d’urgence pour les arts et la culture. » Zurich Centre For Creative Economies. Notes de recherche, 1.
Grand Simon, Frédéric Martel, Romain Page, et Christophe Weckerle, dir. 2020b. « La Belle au bois dormant » II. Une politique d’aide d’urgence pour les arts et la culture. Zurich Centre For Creative Economies. Notes de recherche, 2.
Menger, Pierre-Michel. 2003. Portrait de l’artiste en travailleur. Métamorphoses du capitalisme. Paris : Seuil.
Mesot, Lorène. « Indemnisation rétroactive et intermittents, le Conseil fédéral fait un geste pour la culture ». Heidi News. 31 mars 2021. https://www.heidi.news/culture/les-aides-financieres-pour-les-acteurs-culturels-enfin-ameliorees
Moulin, Raymonde (dir). 1999, Sociologie de l’art. Paris : L’Harmattan
Ottone, Ernesto. 2021. « L’Unesco publie un guide de bonnes pratiques pour la culture en temps de pandémie ». France culture; Affaire en cours par Marie Sorbier. https://www.franceculture.fr/emissions/affaire-en-cours/affaires-en-cours-du-lundi-04-janvier-2021
Perrenoud, Marc, Géraldine Bois. 2017. « Artistes ordinaires : du paradoxe au paradigme ? », Biens Symboliques / Symbolic Goods [En ligne], https://doi.org/10.4000/bssg.88
Pittet, Christophe. 2020. À quoi sert (encore) l’art en temps de crise sanitaire ? Paris : Téraèdre.
Published
2022-04-05
How to Cite
Naef, Patrick, and Bastien Birchler. 2022. “The Impact of Covid-19 on the Art Worlds”. Swiss Journal of Sociocultural Anthropology 27 (April):40-57. https://doi.org/10.36950/tsantsa.2022.27.7777.